Зображення на 4000-річному срібному кубку Ain Samiya може символізувати упорядкування космосу, а не міф про створення світу з “Енума Еліш”, пише Успіх in UA.
Цей унікальний артефакт, знайдений у гробниці в Юдейських горах, є винятковим прикладом художнього оформлення епохи Середньої бронзи (бл. 2650–1950 до н.е.). Довгий час вважалося, що сцени на кубку зображують битву бога Мардука з богинею хаосу Тіамат, відому з вавилонського епосу “Енума Еліш”. Проте, як підкреслюють автори нової публікації, “цей міф з’явився приблизно на тисячу років пізніше за сам артефакт”, повідомляє cikavosti.com.
Зображення складається з двох послідовних сцен. У першій — химерна істота з бичачими ногами та рослинністю в руках, між її ногами — маленька розетка, що символізує народження сонця. Біля неї стоїть змій, символ хаосу. У другій сцені — людські постаті тримають півмісяць із сонцем у вигляді обличчя (en face), а змій уже підкорений.

«Художник вміло передав плин часу через прості стилістичні засоби», — пояснюють дослідники.
Зокрема, ріст сонця в композиції символізує перехід від хаосу до космічного порядку. При цьому божества залишаються незмінними за розміром, але їхнє вбрання, головні убори та прикраси у другій сцені свідчать про їх еволюцію.
Особливу увагу автори приділяють змію: «Коли він правив світом, стояв гордо, але з часом став згорбленим, як символ приборканого хаосу».
Цей мотив має паралелі в мистецтві Стародавнього Єгипту, Месопотамії та Анатолії. Наприклад, сцени на саркофазі фараона Сеті I та рельєфи з храму Язиликaя демонструють схожі образи биколюдей.
Дослідники припускають, що кубок був створений у Північній Месопотамії або Сирії, де були поклади срібла, а художник, ймовірно, походив з Південної Месопотамії. Це свідчить про міжрегіональні культурні зв’язки.
Читайте також: Українські науковці показали срібний кубок у вигляді сови, датований XVII століттям
Незважаючи на переконливість нової гіпотези, повна інтерпретація залишається відкритою. Відсутність письмових джерел та пошкодження артефакту ускладнюють аналіз.
«Можливо, це взагалі не міф про створення світу», — зазначає біблієзнавець Марк Сміт, який не брав участі в дослідженні.






Залишити відповідь