В Юдейських горах знайшли 4000-річний кубок із вавилонського епосу


Зображення на 4000-річному срібному кубку Ain Samiya може символізувати упорядкування космосу, а не міф про створення світу з “Енума Еліш”, пише Успіх in UA.

Цей унікальний артефакт, знайдений у гробниці в Юдейських горах, є винятковим прикладом художнього оформлення епохи Середньої бронзи (бл. 2650–1950 до н.е.). Довгий час вважалося, що сцени на кубку зображують битву бога Мардука з богинею хаосу Тіамат, відому з вавилонського епосу “Енума Еліш”. Проте, як підкреслюють автори нової публікації, “цей міф з’явився приблизно на тисячу років пізніше за сам артефакт”, повідомляє cikavosti.com.

Зображення складається з двох послідовних сцен. У першій — химерна істота з бичачими ногами та рослинністю в руках, між її ногами — маленька розетка, що символізує народження сонця. Біля неї стоїть змій, символ хаосу. У другій сцені — людські постаті тримають півмісяць із сонцем у вигляді обличчя (en face), а змій уже підкорений.

«Художник вміло передав плин часу через прості стилістичні засоби», — пояснюють дослідники.

Зокрема, ріст сонця в композиції символізує перехід від хаосу до космічного порядку. При цьому божества залишаються незмінними за розміром, але їхнє вбрання, головні убори та прикраси у другій сцені свідчать про їх еволюцію.

Особливу увагу автори приділяють змію: «Коли він правив світом, стояв гордо, але з часом став згорбленим, як символ приборканого хаосу».

Цей мотив має паралелі в мистецтві Стародавнього Єгипту, Месопотамії та Анатолії. Наприклад, сцени на саркофазі фараона Сеті I та рельєфи з храму Язиликaя демонструють схожі образи биколюдей.

Дослідники припускають, що кубок був створений у Північній Месопотамії або Сирії, де були поклади срібла, а художник, ймовірно, походив з Південної Месопотамії. Це свідчить про міжрегіональні культурні зв’язки.

Читайте також: Українські науковці показали срібний кубок у вигляді сови, датований XVII століттям

Незважаючи на переконливість нової гіпотези, повна інтерпретація залишається відкритою. Відсутність письмових джерел та пошкодження артефакту ускладнюють аналіз. 

«Можливо, це взагалі не міф про створення світу», — зазначає біблієзнавець Марк Сміт, який не брав участі в дослідженні.

Успіх in UA

Підписуйтесь на нас в Google Новини, Telegram, Facebook, а також Instagram.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *