Українські науковці показали цінний артефакт XVII століття з гербом митрополита Петра Могили

Українські науковці показали цінний артефакт XVII століття з гербом митрополита Петра Могили


Представники Національного музею історії України показали, як виглядає запрестольний хрест з гербом Петра Могили, митрополита Київського, Галицького і всієї Русі у 1633-1647 роках, пише Успіх in UA.

Про це йдеться на офіційній сторінці “Скарбниця Національного музею історії України” у Facebook.

Митрополиче служіння Могили відбувалося у важких умовах відродження православ’я на теренах України (а на той час це було рівнозначно національній ідентичності). 1596 року православні єпископи Речі Посполитої підписали унію з римо-католицькою церквою та визнали верховенство Папи Римського. Ті, хто не прийняв унію, фактично опинилися поза законом.

Петро Могила походив з молдовської шляхти, мав блискучу освіту, був претендентом на трон в Молдовському князівстві, брав участь у битвах з турками, зокрема, Хотинський 1621 року. Але зрештою вибрав шлях церковного служіння. Після проходження необхідних кроків, Петро Могила 1627 року був обраний архімандритом Києво-Печерської лаври. 1633 року він добився від нового польського короля Владислава IV визнання Київської православної митрополії та її привілеїв, а самого Могилу було висвячено у сан митрополита.

Петро Могила приділяв багато уваги розвитку освіти, книгодрукарства, докладав чимало зусиль у оновленні богослужіння. Він намагався примирити всіх православних і об’єднати в єдиній Церкві, але це йому так і не вдалося.

Срібний, вкритий золотінням хрест, як вважається, був виготовлений для головного собору – Софійського, а вже з часом був переданий до Київського Братського монастиря, звідки й потрапив до музейного фонду.

Хрест – чотирикінцевий. Зверху і знизу від перехрестя відходять промені сонячного сяйва.

На чільному боці хреста – накладне карбоване “Розп’яття”, яке рельєфно виділяється на золоченому тлі.

На бокових раменах хреста – накладні пластини із зображенням скорботних фігур Божої Матері та Іоанна Хрестителя.

На верхньому і нижньому раменах – пластини з карбованими сценами “Сходження до аду” і “Покладення до гробу”. Це концептуальні сцени, що розповідають про подолання смерті Христом і Його воскресіння.

Читайте також: Українські науковці показали вірменський напрестольний хрест XVIII століття

На зворотному боці нижнього рамена хреста майстер розмістив герб Петра Могили та напис заголовними літерами ПМАМКГЕКАП – “Петро Могила, архієпископ, митрополит Київський, Галицький, екзарх Константинопольський, архімандрит Печерський”.

Розміщати герби на предметах, що вкладалися до церкви, було певною традицією у 17 – на початку 18 століття. Вони говорили про особу вкладника та виконували роль власного підписом.

Успіх in UA


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *