Українські науковці показали прикраси вельможної скіф’янки із зображенням грецького міфу


Представники Національного музею історії України показали золоті пластини, які належали вельможній скіф’янці, пише Успіх in UA.

Про це йдеться на сторінці “Скарбниця Національного музею історії України” у Facebook.

Так, вбрання вельможної жінки, похованої у Боковій гробниці кургану Товста Могила (дослідження експедиції Інституту археології АН УРСР під керівництвом Бориса Мозолевського у 1971 році) було вкрите численними золотими пластинками. Вони прикрашали накидку на головний убір, ними було декоровано верхню частину плаття. Загалом пластинок було 230 дев’яти різних типів. Майже на половині з них зображено грифона або лева, що напали на лань. На 9 пластинках відтворено доволі загадкову сцену.

«Зображення подано в реалістичній манері. Відтворений в профіль птах має опукле тіло і товсту шию з короткодзьобою головою на ній. Розпушений хвіст складається з п’яти пір’їн. Звернуте до глядача крило підняте. Жінка сидить на птахові, відкинувшись назад. Передане кількома пасмами волосся ніби летить за вітром. Права рука опущена за крило птаха; зігнута в лікті ліва піднесена над обличчям, переданим узагальнено. Голова фігури поставлена в профіль, тіло в фас. Досить виразні перса дають підставу вбачати в фігурі жінку (про що свідчить і порівняно довга зачіска). Нижче перс на грудях дрібні рельєфні ребра. Ноги зображені дуже умовно. Права з них звисає донизу з-під крила птаха, ліва відходить так, що важко зрозуміти, сидить фігура на птахові верхи чи боком», – зазначив Борис Мозолевський.

Найвірогідніше, ці пластинки було виготовлено на Боспорі грецькими майстрами, а отже тут відтворено сцену з грецького міфу. За словами фахівців, то, Можливо, сам Зевс, який часто перетворювався на різних тварин або птахів та у такому вигляді зваблював чи переслідував красунь.

Читайте також: Українські науковці показали скіфський перстень, який належав дівчинці 6-7 років

Також постає питання, чи дійсно на птахові сидить жінка, як про те писав Борис Мозолевський. Відтворення ребер у грецькій іконографії властиве для зображень чоловіків. Тож, можливо, це Ганімед, син троянського царя Троса і німфи Каллірої, «найгарніший із смертних». За переказами, Зевс, коли викрадав цього прекрасного юнака, постав у образі орла. Проте невідомо, чи саме орел зображений на пластинках, якщо птах радше схожий на страуса чи дрофу.

Важко визначити науковцям і те, що саме означав цей сюжет для скіфів. Адже пластинки прикрашали вбрання саме скіф’янки.

Успіх in UA

Підписуйтесь на нас в Google Новини, Telegram, Facebook, а також Instagram.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *