У Франції знайшли клей, створений неандертальцями понад 40000 років тому

Більше 40 000 років тому неандертальці на території сучасної Франції використовували багатокомпонентний клей для виготовлення ручок для кам’яних інструментів, пише Успіх in UA.

Вони виробляли складну суміш з охри та бітуму – двох сировинних матеріалів, які доводилося закуповувати в іншому регіоні. Це відкриття найдавнішого багатокомпонентного клею в Європі на сьогоднішні.

Цей складний клей, знайдений на кам’яних знаряддях неандертальців, дав дослідникам нові знання про інтелект цього вимерлого виду людей, повідомляє arkeonews.net.

У роботі брали участь дослідники з Нью-Йоркського університету, Тюбінгенського університету та Національних музеїв Берліна.

Під керівництвом доктора Патріка Шмідта з відділу ранньої доісторії та четвертинної екології Університету Тюбінгена та доктора Єви Дуткевич з Музею доісторії та ранньої історії Національних музеїв у Берліні дослідники повторно вивчили знахідки з неандертальської стоянки Ле Мустьє в Дордоніі.

Розробка клеїв та їх використання у виробництві інструментів вважається одним із найкращих матеріальних доказів культурної еволюції та пізнавальних здібностей ранніх людей.

«Ці напрочуд добре збережені інструменти демонструють технічне рішення, загалом схоже на приклади знарядь, виготовлених ранньою сучасною людиною в Африці, але точний рецепт демонструє неандертальське «закручування», тобто виробництво ручок для ручних інструментів», — говорить Раду Іовіта, доцент Центру вивчення походження людини Нью-Йоркського університету.

Кам’яні знаряддя з Ле Мустьє зберігаються в колекції Музею доісторії та ранньої історії і раніше детально не досліджувалися.

Швейцарський археолог Отто Хаузер знайшов їх у 1907 році з верхньому скельному укритті в Ле Мустьє, яке використовували неандертальці між 120 000 і 40 000 років тому. Вони були повторно відкриті під час внутрішнього огляду колекції, і їх наукова цінність була визнана.

«Предмети були індивідуально запаковані та недоторкані з 1960-х років. У результаті залишки органічних речовин дуже добре збереглися», – каже Єва Дуткевич.

Дослідники виявили сліди суміші охри та бітуму на кількох кам’яних знаряддях, таких як скребки, луски та леза. Охра — природний земний пігмент. Бітум є компонентом асфальту і може бути отриманий із сирої нафти, але також зустрічається у ґрунті.

«Ми були здивовані тим, що вміст охри був більше 50 відсотків. Це пов’язано з тим, що висушений на повітрі бітум можна використовувати в незмінному вигляді як клей, але він втрачає свої адгезійні властивості при додаванні таких великих пропорцій охри», — говорить Шмідт.

Він і його команда перевірили це під час випробувань на розтягування на експериментально виготовленому еталонному матеріалі.

«Інакше було, коли ми використовували рідкий бітум, який не зовсім придатний для склеювання. Якщо додати 55 відсотків охри, утворюється пластична маса», — каже він.

У Франції знайшли клей, створений неандертальцями понад 40000 років тому

Він настільки липкий, що кам’яний інструмент залишиться в ньому, але руки будуть чистими – тому це хороший матеріал для ручки.

«Мікроскопічне дослідження слідів використання на цих кам’яних знаряддях, проведене у співпраці з Університетом Нью-Йорка, показало, що клей на інструментах з Ле Мустьє використовувався саме таким чином», — стверджують дослідники.

Використання клеїв з кількома компонентами, включно з різними липкими речовинами, такими як деревні смоли та охра, було раніше відомо від ранніх сучасних людей в Африці, але не від європейських неандертальців.

«Компабіновані клеї вважаються одними з перших проявів сучасних когнітивних процесів, які активні й сьогодні», — каже Шмідт.